tv00.dk Forum Indeks tv00.dk
forum for internettv

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Tjald & Samfundspolitik

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    tv00.dk Forum Indeks -> Hampedebatten
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Onkel Godterfranz!
Gæst

IndlægSkrevet: Ons mar 02, 2005 22:55    Emne: Tjald & Samfundspolitik Besvar, med citat

Jeg kender til hudløshed idealerne bag hampens historie under ungdomsoprøret i 1960´erne til enden i midten af 1970´erne, hvor munke og betonmarxister overtog det hele og så nu i dag, hvor halvfascistisk ensretning gør sig gældende.

Jeg forstår godt, at fredelige hamperygere ikke vil kriminaliseres, da lovgivining og stat begår overgreb, der er ude af sammenhæng med noget som helst! Men jeg har nogle spørgsmål til jeres "parti", som jeg håber I vil svare på!

For det første. Hvis canabis frigives nu, vil det så ikke blot blive multinationale hampemonopoler, der styrrer salget af endnu et rusmiddel, med alt hvad det medfører af kapitalinteresser og reklamefis!

Canabis har INGEN SJÆL, men er blot en vare, der ligesom cigaretter, alkohol og coca cola. Hvor er ideen så, med canabis som noget specielt antiautoritært. Ville det ikke blot blive et produkt, der ville give profit som alt andet i vort moderne samfund?

For det andet. Hvordan ville I sikre jer, de marokanske bønder og andre dyrkere af dette rusmiddel får en løn, der er til at leve af, hvis canabis frigives? Jeg forestiller mig, at marokanske bønder og alle andre hampedyrker til bønderne, stor profit til bosserne her fra vesten!

Jeg synes, det er uklogt at sammenblande begreberne. En kamp for fri tjald behøves ikke at være et eller andet "anarkistisk projekt".

Hamp er kun en plante. Hash er nogle små praktiske klumper. Men ingen af delene har en speciel "anarkistisk sjæl", det er blot et rusmiddel, der desværre er forbudt, ikke pågrund af at det er farligere end cigarretter, men kun fordi myterne om stoffet er meget sejlivede.

Mkh,

onkel godterfranz
Tilbage til toppen
leif
Gæst

IndlægSkrevet: Fre mar 04, 2005 2:12    Emne: Besvar, med citat

hvis jeg skal forsøge at lyde klog, kan et par svar se sådan ud:

hamp er en plante, som har vide medicinske og ardre mere almindelige anvendelsesmuligheder. Det har menneskene vidst i umindelige tider. Med fremkomsten af det fri marked fandt planten hurtigt en plads hos medicinalindustrien, som har udnyttet den lige siden til at udvinde varer til pillemarkedet. Dette lovbeskyttede monopol er nok de eneste, som vil lægge mærke til det, hvis hampen blev udliciteret af fra den nuværende lovgivning om euforiserende stoffer. Selvfølgelig vil der blive holdt fest hos de få, som ser det som en æressag, at kæmpe for en retfærdig lovgivning, men det vil ikke forhindre de nuværende monopoler i at stå klar med nye produkter, der er tilpasset den reviderede lov.

Hvis du spørger den bonde, som er afhængig af hampedyrkning, så tror jeg, at han sagtens kunne finde andre produkter at dyrke. Men jeg ved ikke meget om deres forhold, så jeg gætter.
Tilbage til toppen
SMOKE ON
Gæst

IndlægSkrevet: Man mar 07, 2005 14:26    Emne: FYR ET FJOGH! Besvar, med citat

tURN ON - TUNE IN - drop OUT !!!

Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
Tilbage til toppen
TUXEN

Indmeldt: 01. feb 2005
Geografisk sted: Vesterbro. København.

IndlægSkrevet: Man mar 07, 2005 17:08    Emne: Besvar, med citat

Tuxen: Så Onkel Godterfranz, nu vil jeg forsøge at svare, håber du er tilfreds med svaret...

Du skrev: Jeg forstår godt, at fredelige hamperygere ikke vil kriminaliseres, da lovgivining og stat begår overgreb, der er ude af sammenhæng med noget som helst!

Tuxen: Hørt, vi er helt enige...

Du skrev: Hvis canabis frigives nu, vil det så ikke blot blive multinationale hampemonopoler, der styrrer salget af endnu et rusmiddel, med alt hvad det medfører af kapitalinteresser og reklamefis!

Tuxen: Det kan være du har ret, men jeg syntes at cannabis skal anerkendes som et rusmidler, på linje med andre rusmidler. Og ja, så bliver det underlagt de frie markedskræfter som enhver anden vare i den kapitalistiske verden.

Du skrev: Canabis har INGEN SJÆL, men er blot en vare, der ligesom cigaretter, alkohol og coca cola. Hvor er ideen så, med canabis som noget specielt antiautoritært. Ville det ikke blot blive et produkt, der ville give profit som alt andet i vort moderne samfund?

Tuxen: Jo, det vil det nok ret hurtigt. (men det sker vel også lidt selv om det er ulovligt ?) Det kan da godt være at et eller andet monopolforetagende sætter sig på det... Det bliver vel lidt ligesom varen alkohol, og det er iorden for mig. Kort og godt: Det skal ind i supermarkedet, og så skal det have samme regler som fx. alkohol hvor det ikke må sælges til mindreårige. At cannabis er antiautoritært tror jeg mere er noget man sagde i slutningen af 60 erne / slutn. af 70 erne.

Den tror jeg ikke gælder mere...

DU skrev: For det andet. Hvordan ville I sikre jer, de marokanske bønder og andre dyrkere af dette rusmiddel får en løn, der er til at leve af, hvis canabis frigives? Jeg forestiller mig, at marokanske bønder og alle andre hampedyrker til bønderne, stor profit til bosserne her fra vesten!

Tuxen: Hvordan de styrer tingene i Marokko ved jeg ikke noget om. Men vi har i Hampepartiet en ide om at man skal frigive dansk dyrket cannabis. Så kommer man nemlig ikke i konflikt med nabolande hvor det er ulovligt.

Du skrev: Jeg synes, det er uklogt at sammenblande begreberne. En kamp for fri tjald behøves ikke at være et eller andet "anarkistisk projekt". Hamp er kun en plante. Hash er nogle små praktiske klumper. Men ingen af delene har en speciel "anarkistisk sjæl", det er blot et rusmiddel, der desværre er forbudt, ikke på grund af at det er farligere end cigarretter, men kun fordi myterne om stoffet er meget sejlivede.

Tuxen: Jeg tror alt i alt vi er enige Godterfranz. Som nævnt foroven ser jeg ikke cannabis som specielt "anarkistisk". Du har ret i at det kun er et rusmiddel, for det er hvad det er. (men det er et dejligt rusmiddel, syntes jeg)... Håber det er svar nok, ellers kom igen.
Onkel Godterfranz
Gæst

IndlægSkrevet: Tirs mar 08, 2005 14:38    Emne: Besvar, med citat

Min gode Tuxen!

Vi er 100% enige. Jeg var bare bange for, at "Hampepartiet" ville sælge den myte, der existerer i nogle kredse omkring cannabis.

Det ville være meget forkert, hvis jeres "parti" som et reklametrick for fri hash, oven i købet ville sælge en bestemt livsstil.

Jeg er nu tryg ved, at I ikke sammenblander begreberne, men er klar over, cannabis er et rusmiddel, ikke en livsstil for een bestemt samfundpolitisk ideologi.

Kort sagt; Det eneste I kæmper for er legalisering af tjalden, ikke et bestmt livssyn, som et rusmiddel som hash ikke har kunnet eller kan bære i den virkelige verden!!!! Desværre!

Mkh,

Onkel Godterfranz
Tilbage til toppen
tv00Admin
Site Admin

Indmeldt: 07. dec 2004

IndlægSkrevet: Tirs mar 08, 2005 15:24    Emne: Max Havelaar hamp? Besvar, med citat

Angående Den marokanske bonde.

Det kan jo være at Max Havelaar vil lave en mærkning til hashplader & potposer, så den samvittighedsfulde ryger er sikker på at bonden bliver ordentligt betalt!

Jeg tror også at Statskontrolleret ØKO-hamp kunne blive et kæmpe hit blandt de mange øko-bevidste hamperygerer.

Men foreløbigt tror jeg nok at statskontrollen skal sørge for at cannabis ikke bliver legalt![/b]
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Onkel Godterfranz
Gæst

IndlægSkrevet: Tirs mar 08, 2005 15:35    Emne: Øko okonomisk hamp Besvar, med citat

Laughing Wink Idea Very Happy

Jeps, økologiske pushere til Folket...ha ha

Men kan det betale sig Question Kunne der ikke ligeså godt komme et EU-marked med billig gensplejset hamp, med millioner af reklame euro i røven???

mkh,

onkel godterfranz
Tilbage til toppen
Onkel Godterfranz!
Gæst

IndlægSkrevet: Tirs mar 08, 2005 16:53    Emne: PS! Besvar, med citat

Det var måske en lidt provokerende påstand, jeg lagde ud omkring ham Max Havell og bæredygtig hashproduktion.

Men jeg synes, det er naivt at tro, at legal cannabis lige pludselig undgår de økonomiske forhold, der nu engang existerer i samfundet.

Hvor mange drikker Max Havell kaffe i dag? Hvor mange tænker på bønderne i Sydamerika, når de tager en mokka?

Jeg tror ikke, at bare fordi hash frigives, så kommer flux flere idealer til vores økonomisk uretfærdige verden.

Mange oprør, der kun er livsstil, er endt i forbrugsfest, det være sig en bestemt muzakstil, en bestemt påklædning. en bestem ungdomsgruppe i samfundet eller et bestemt produkt.

Hipperne endte som forbrugere i det kapitalistiske samfund, da deres livsstil kunne sælges som et produkt blandt produkter. Ja, for nogle blev anarki et forbrugsgode og ikke en reel vrede, vendt mod samfundet Crying or Very sad

Vort samfund er kollosalt dynamisk, og kan gøre et hvilket som helst oprør til en vare, der kan tjenes på. Hvorfor skulle tjalden være ude over disse mekanismer?

Jeg er kun glad for, at Tuxen er opmærksom på dette, og ikke mikser en bestemt livsstil ind i det hele!

Jeg mener at FØRST SKAL VERDEN ÆNDRES, så kan vi ellers tage stilling til resten!

mkh,

onkel godterfranz
Tilbage til toppen
tv00Admin
Site Admin

Indmeldt: 07. dec 2004

IndlægSkrevet: Tirs mar 08, 2005 18:18    Emne: økohippier drikker pot chai, ikke kaffe! Besvar, med citat

Det er da fordi alle øko-hippier drikker pot chai istedet for kaffe, kaffe bringer jo krop & sjæl ud af balance (se selv mig!). Jeg vil væde på at hvis hash legaliseres falder prisen markant & jeg tror at hashrygere generelt er mere miljøbevidste end almindelige forbrugere, og gerne vil give en extra skilling for økogræs.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Onkel Godterfranz
Gæst

IndlægSkrevet: Tirs mar 08, 2005 19:06    Emne: Økonomiske Økohipper??? Besvar, med citat

Det er da fedt med nogle idealer, men jeg tror ikke af erfaring, at hashbrugere er specielle mennesker, der hæver sig over den verden, der er omkring ørene på dem. Så skulle hippier og hashbrugere være en speciel gruppe af mennesker, der ligger over den kedelige verdens uretfærdighed.

Ligesom der existerer "økohippier"(Som nok er et fåtal?), existerer der osse hashbrugere der er pisse ligeglade, bare de kan ryge, da selv medlemmer af denne gruppe er forskellige! Hippier endte med at blive ligeså borgerlige som alle andre.....det startede i de glade 60´ere og endte jo med Fogh og Bush. Crying or Very sad

Alt respekt for økologisterne, men at tro, alle hippier og tjaldbrugere har samme høje idealer, vil jeg mene er naivt. Pot Thai alene kan ikke ændre folks normer, da rusen ikke er speciel moralsk, det kan kun en grundlæggende ændring af samfundet.

MEN RESPEKT FOR ØKOLOGIEN!
Tilbage til toppen
Gæst

IndlægSkrevet: Tirs apr 12, 2005 18:32    Emne: Besvar, med citat

Angående de der hashbønder, så er deres situation (bortset fra lovligheden) ikke betydeligt forskellig fra alle andre i udviklingslandene rundt omkring. Årsagen til at mange selskaber flytter til fjernøsten er vel ikke for at give arbejderne dér bedre vilkår. Jeg tvivler dog stærkt på at det ikke vil blive bedre. Måske ikke meget, men de narkobaroner der står for at opkøbe det hos bønderne nu. Jeg tror nærmere at der vil være en betydeligt større risiko for at de får en kalashnikov stukket i fjæset, hvis opkøberen er utilfreds med prisen.

Jeg tror i øvrigt meget hurtigt at danskerne vil følge hollændernes eksempel og begynde at ryge lokalt produceret cannabis i stedet for at importere hash i stor stil. For et stykke tid siden var jeg på coffeeshop i Amstedam, og i løbet af de par timer, jeg hang i baren, blev der ikke solgt en eneste lille klump hash. Alle (ca 20-30 kunder) købte Hollandsk dyrket skunk. Selv den Hashjoint jeg røg var lavet af Hollandsk cannabis. De havde godt nok et par importerede klumper på menuen, men jeg tror at det hører til sjældenhederne at det bliver solgt til andre end turister.

Jeg tror i øvrigt at de fleste vil foretrække at købe et produkt som de er nogenlunde sikker på, der ikke er blandet alt muligt skidt i. Ikke meget anderledes end hvis man skal vælge mellem danske grønsager, og så noget der er dyrket under tvivlsomme forhold et eller andet sted sydpå. Det kan godt være at de ikke er ude på at tage livet af kunderne, men hvis det er dansk, er man da nogenlunde sikker på at der er kontrol med hvad der er sprøjtet på æblerne.

Efter som kampen for hash er en kamp mod samtlige nuværende og tidligere regeringspartier, så er der vel et strejf af anarkisme over det. Måske ikke i den forstand at hvis man vil ryge tjald vil man også brænde folketingssalen af, mere at man får følelsen af at langt de fleste politikere er totalt ligeglade med hvad slags løgne og overdrivelser de spreder, bare det hjælper i meningsmålingerne. Man får en snigende mistanke til at der måske er andre områder, hvor der sidder en masse mennesker og føler sig magtesløse over for nogle politikere, der er pisseligeglade, uden anden grund end at de kan slippe afsted med at vildlede resten af befolkningen til at tro at det bare er nogle skøre eksistenser der råber op fordi de ikke får lov til at te sig som det passer dem. Hvor mange af de gode argumenter for hash tror i at der når frem til den del af befolkningen der ikke aktivt søger efter dem, uden at det bliver præsenteret som om at det er et fikst indslag fra en flok hashhoveder?
Tilbage til toppen
smukfyre85

Indmeldt: 17. dec 2008

IndlægSkrevet: Ons dec 17, 2008 3:57    Emne: Besvar, med citat

Tror jeg, at det er naivt at tro, at legalisere cannabis pludselig at undgå de økonomiske forudsætninger, der nu engang exister i samfundet. Og det var måske lidt provokerende påstand, jeg startede omkring ham Max Havel.
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    tv00.dk Forum Indeks -> Hampedebatten Alle tidspunkter er GMT + 2 timer
Side 1 af 1

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum