tv00.dk Forum Indeks tv00.dk
forum for internettv

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Udkast til artikel om mine oplevelser med bz og politi

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    tv00.dk Forum Indeks -> BZ, politi & nazi debat
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
tv00Admin
Site Admin

Indmeldt: 07. dec 2004

IndlægSkrevet: Lør mar 12, 2005 23:15    Emne: Udkast til artikel om mine oplevelser med bz og politi Besvar, med citat

Følgende har jeg skrevet som udkast til en artikel i ekstrabladet eller en kronik i information el. lign. Det er for langt nu, og jeg skal samle flere informationer om begivenhederne i bunkeren.

Jeg planlægger at lave en dokumentar om begivenhederne.

Fortiden med posten

Brevet

Så kom brevet fra Politimesteren endelig, efter næsten et år var det lige før jeg troede at det aldrig ville komme.

Jeg åbner brevet og minderne om en fortid med nazivold og poltichikane begynder at rulle frem på nethinden. Jeg læner mig tilbage i lænestolen i takt med en slurk af kaffen i et forsøg på at få tømmermændene til at lette, jeg kan altid huske hvad jeg har lavet, selv i den største brændert. Men der var ingen brændert dengang for et års tid siden, og jeg føler en indestængt selvbebrejdelse ved tanken om at jeg aldrig fik en sag med opsigtsvækkende begivenheder frem i pressen.

Til min forbavselse modtager jeg to tiltalefrafald med posten, et til mig & et til en anden tidligere tiltalt i straffesagen. Et brev med dybt fortrolige private oplysninger! Selv datoen for anholdelsen har de ikke styr på, de fremfører datoen for anholdelsen til at være 12 november 2004, mens det i virkerligheden var den 5. april 2004. Jeg tænker over om der måske er en retsmæssig grund til at de ikke vil angive hvor langsomme de har været til at behandle sagen.

Første besættelse: bunkeren i Graven

Jeg var ikke selv tilstede da bunkeren blev angrebet af nazister, derfor vil jeg opsøge folk der var der, og bede alle om at skrive indlæg om deres oplevelser på tv00.dk

Bunkeren blev besat af en gruppe unge FREDELIGE aktivister der vil have et ungdomshus. Brandvæsenet var vidende herom, men politianmeldte det ikke. De lavede en brandinspektion, der var to flugtveje og brandvæsenet valgte indirekte at overlade beslutningen til byrådetbunkeren, bunkeren skulle jo alligevel ikke bruges til andet.

Jeg planlagde dengang at lave en video om bunkeren, men opgav efter hvad der skete...

Følgende er min sammenstykning af forløbet, jeg har flere detaljer som jeg senere vil supplere op med:

En aften i December 2003 blev bunkeren angrebet af en gruppe White Pride, nogle gemte sig i bunkeren, mens en gruppe besøgende og bz'ere ville sætte sig til modværge, de mistede modet ved synet af en gruppe råbende nazister der løb til angreb. Folk søgte dækning i bunkeren og politiet blev straks kontaktet. Da der blev ro ville en gruppe forsøge at komme væk, men blev angrebet af nazister. To blev voldeligt overfaldet en ung mand og en teenagepige, Århusianske nazister er kendt for at slå på dem de lige kan klare, deriblandt at slå tænderne ud på en teenagepige der engang havde været kærester med en de ikke kunne lide.

Gruppen kom med slagord som ”danmark for danskere” ”vi smadrer jer” de kastede et kæmpe betonelement, flasker, cykler og andre genstande ned i trappeopgangen efter folk der flygtede tilbage i bunkeren.

Politiet bliver gentagne gange tilkaldt, på politiscanneren hører de politiet tale om dem i dybt ironisk tonefald. Politiet mener selv at bz'erne er ude om det, selvom ingen af dem er interesserede i nogen form for vold.

Fra nu af beder alarmcentralen de nødstedte om AT LADE VÆRE MED AT RINGE! Situationen har nu bevæget sig uden for lov og orden, og det står klart at politiet er ligeglade.

Efter en time er de gået og ca. 20 dybt forskrækkede mennesker forlader bunkeren. Fire bliver.

Efter kort tid kommer nazisterne tilbage og fortsætter angrebet, de råber slagord & skråler nazisange. Der bliver dundret på alle døre og kastet fyrværkeri på låget af nødudgangen, så der breder sig en tyk røg i bunkeren, og det bliver svært at få vejret. På et tidspunkt overvejer de tilbageblevne at bryde ud af bunkeren, men er bange for at ende deres dage i bunkeren som slagtehal. De kan intet gøre, der er ingen hjælp at hente.

På et tidspunkt begynder nazierne at smadre biler, det høres tydeligt i bunkeren, herefter kommer politiet med det samme. Efter 3-4 timer fra angrebet begyndte kommer politiet for at redde nogle biler! De tilbageholdte en nazist, som de kort efter lod gå. De sidste bz'ere forlader bunkeren for sidste gang, fulgt på vej af vittige kommentarer og rygklap fra politiet.

Et politi der tilsyneladende betragter biler som mere værdifulde end mennesker.

Frederiksallé nr.

Jeg var tidligt oppe for at arbejde med min bror, vi har eget firma og skulle rive to køkkener ned i lejligheder under renovation, i løbet af dagen låner jeg min boremaskine til an ven der siger at jeg skal komme til et hus i frederiksallé.

Senere ca. et kvarter inden anholdelsen kommer jeg ind i huset med min chinabox, som jeg ivrigt kaster i mig, mens jeg begejstret taler med aktivister om mulighederne i den gamle rønne, der tidligere har været besat. Jeg er så sulten at jeg spiser selvom jeg et kvarter senere skal hjem til min kæreste og spise hjemmelavede burgere, imens sidder jeg og samler infromation til en artikel eller evt. video om begivenheden.

Jeg takker af og går ned for at blive låst ud, men nøglen til hængelåsen er væk! Jeg står og leder i trappegangen, da der er en der råber nu kommer politiet. De banker på og beder os lukke op, og pludseligt får alle travlt med at hjælpe mig med at finde nøglen. De tror tydeligvis ikke på vores hensigter om at åbne den spinkle lås, og brækker hurtigt døren op. Forståeligt nok, hvem gider tro på at nøglen virkelig var væk?

De bliver taget godt imod og beder os sætte os mens de ser sig om, jeg spørger om jeg må cykle hjem og spise hjemmelavede burgers med min kæreste, men må selvfølgelig vente.

Til min og deres overraskelse finder de paintballpistoler i et mørkt rum i huset, det tager de meget alvorligt og arresterer os alle.

De helt forståeligt bange for om det var planen at bruge dem mod politiet, hvilket kunne have ført til nedskydning af en af de unge aktivister. De bliver gentagne gange forsikret om at dette ikke er hensigten, men at de kun er til beskyttelse mod voldige nazi angreb fra white pride. De bliver konfronteret med hvordan de tidligere har nægtet at gribe ind overfor voldelige naziangreb mod sagesløse gæster og bz'ere i bunkeren, de nægter alt.

På politigården ringer jeg til min kæreste og siger hvorfor jeg ikke nåede de hjemmelavede burgers, men at jeg regner med at være hjemme senere.

Efter at have siddet i over 4 timer i arresten bliver vi enkeltvis lukket ned for at overnatte i detentionen. Jeg ligger på en grøn plasticmadras der stinker af bræk og der er stadig klumper i afløbsristen, der er gult lys og en rumlen og raslen fra betongangen udenfor. Gennem et lille rundt hul i døren kan jeg følge med når der en sjælden gang er traffik på gangen. Bag en glasplade i loftet kan en person et sted i bygningen følge mig, mens jeg ligger og tænker over hvad der er sket. Jeg er blevet forbandet træt af de møgunger der har slæbt deres legetøjsgeværer med i bygningen uden min viden.

Jeg kan ikke sove da jeg får mere og mere astma af at ligge i det usle lokale, og jeg tænker over om jeg ligger og ånder affaldsluft. Mon politigården er bygget op som euparlamentsbygningen hvor den friske luft kommer ind i toppen for at cirkulere gennem hele bygningen for at ende i kælderen?

Til sidst bliver jeg nødt til at søge hjælp, med stækt besværet åndedræt prøver jeg at gøre manden bag kameraet opmærksom på mig. Efter en rum tid hvor desperationen er begyndt at melde sig efter tiltagende anstrengelses astma kommer en betjent, endnu en rum tid går, så kommer lægen. Ventetid igen, så kommer de med alle mine ting og jeg får lov til at bruge min astmainhalator, som jeg dog under ingen omstændigheder må opbevare på mig i cellen.

Næste morgen bliver jeg vækket ved at to betjente vil lukke mig ud, de tror tydeligvis at jeg er en drukkenbolt fra dagen før. Jeg må forklare dem tingenes sammenhæng.

kl. ti om morgenen kommer jeg som en af de første til forhør. Det starter med at de tager aftryk af alle mine fingre og foto af mig forfra og fra siden, jeg er rystet og tænker over hvor og hvor længe jeg er arkiveret.

Jeg bliver som den eneste budt på morgenbrød og kaffe, jeg tænker senere over om det er fordi jeg er imødekommende eller måske fordi jeg er den ældste og de tror at jeg er ”hjernen bag”.

Jeg forklarer dem alle detaljer om den foregående dag, og de skriver ned efter forgodtbefindende. Da jeg har en tom tallerken som min bror spiste frokost af og en ny pakke grove havregryn, er de sikre på at det er min hensigt at flytte ind. Jeg prøver at forklare at øko-grove havregryn ikke kan købes i Stavtrup, men opgiver da jeg indser at de er fuldstændigt forskruede, selvfølgelig vil jeg ikke bo i et vådt råddent hus, men hjem til min kæreste og mit lune hjem! Jeg vælger ikke at skrive forklaringen under, da han ikke vil skrive detaljer jeg anser som vigtige.

Under forhøret konfronterer jeg betjenten med politiets uvilje til at gribe ind under naziangrebet på bunkeren. Han fortæller stik imod de 20 menneskers beretning jeg har hørt at politiet kommer med det samme.

Jeg giver betjentene lov til at ransage mit hjem, og frydes ved tanken om hvor mange timer de vil spilde på at rode alle mine sager igennem. Min virksomhed har på daværende tidspunkt et produktionslokale med lager og et fjernlager. Derudover har jeg privat ting i mit hus, kælder, i en kælder i brabrand og hos mine forældre.

De vælger kun at ransage mit fjernlager og mit hjem. På vejen hjem spørger de om jeg har ting som jeg ikke må have, og jeg indrømmer at jeg er i besiddelse af en tåregasflaske købt på en tur i 9. klasse. De kigger sig omkring og lader ikke til at se at jeg sparker en plasticpose hen over tåregasflasken der af en eller anden grund ligger på gulvet.

Da jeg pakker tasken ud er det tydeligt at alt er gennemrodede, selv mine havregryn har de brudt forseglingen på og gennemrodet. Jeg går ikke ud fra at betjenten har husket at vaske fingre, og smider derfor pakken ud.

Hos en anden finder de efter forlydende under ransagningen et 3d puslespil i en skuffe som de bruger et kvarter på at prøve at samle, hvorefter de kører.

Minder om fortiden

Det kan vel ikke tilsidesættes som manglende viden hos betjentene de arresterer unge for at have paintballpistoler, som de selv skriver om tiltalefrafaldet;

"Min beslutning er begrundet i, at sigtelsen efter nærmere undersøgelse må betragtes som grundløs, idet besiddelse af luftpistol og luftgevær ikke er strafbart efter våbenloven."

For mig at se burde det ikke kræve en nærmere undersøgelse, men høre til enhver betjents viden, i dette lys vil jeg kalde tilbageholdelsen chikane.

Det vækker minder om en dyster fortid hvis politiet ikke reagerer på nazistiske grupperingers voldelige aktioner og overvåger, registrerer og chikanerer venstrefløjsaktivister

I en sag af denne karakter er det vigtigt medierne er vågne. Som journalist må man spørge sig selv hvad konsekvenserne er, hvis det er rigtigt at politiet med vilje valgte ikke at rykke ud til de nødstedte i bunkeren.

Man må også spørge sig selv om de overhovedet magter deres opgave når:

-de bryder registerloven ved at sende stærkt peronfølsomme oplysninger til forkerte

-de ikke kender dato for anholdelse i en straffesag.

-Betjentene ikke kender hovedtræk i en vigtig lov som våbenloven.

Spørgsmålene går mig stadig på:

Har politiet ikke noget at foretage sig? At bruge så mange ressourcer på at efterforske nogle teenagere der bare gerne vil have et sted at være uden at blive gennemtæsket af nazister, ligner spild af politiets ressourcer.

Hvordan kan det være en større forteelse at besætte en tom bunker eller en forfalden rønne end at lave Nazistike overfald?

Hvad er det for en by vi lever i, hvor ingen tager sig af nazistiske overgreb som en del af hverdagen

Påskriften på bunkeren kan vel næppe undre nogen: ”Welcome to NaziCity”

se mere på: http://www.modkraft.dk/article.php?sid=2737

Sidst rettet af tv00Admin Lør mar 12, 2005 23:17, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    tv00.dk Forum Indeks -> BZ, politi & nazi debat Alle tidspunkter er GMT + 2 timer
Side 1 af 1

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum